QUI SOM

RESTAURACIÓ

Conservació
restauració de pintura sobre tela

 

CURSOS
INTENSIUS
D'ESTIU


TALLERS


EXPOSICIONS

ON SOM

CONSERVACIÓ - RESTAURACIÓ DE PINTURA SOBRE TELA
 
FITXA 2
 

L’obra objecte d’aquesta restauració presenta un estat de conservació del suport dolent, i respon a varis factors com l’envelliment natural del suport tèxtil, l’incorrecte emmagatzematge i el deteriorament causat en antigues restauracions. La tela presenta un des tensament a la zona dreta degut a un mal estat dels gavarrots que subjecten la tela al bastidor. Té varis estrips i es destaca la degradació de la tela en tot el perímetre; en algunes zones, està trencada i les parts més dèbils es localitzen en els angles. Aquesta degradació s’atribueix a una tensió massa forta alhora de l' entelat sofert anteriorment i de mala qualitat.
En un inici, sabem que era de dimensions més grans i que fou retallada, per la qual cosa no podem saber si estava signada i ha suposat evidentment una pèrdua de l’estètica de la pintura.


L’estat de conservació de la capa pictòrica és també dolent. Destaquem la formació de craquel·lats generals i forts parcialment, tipus “cassoletes” provocades quan el suport s’ha encongit i ha perdut elasticitat dels materials amb humitat i sequedat alternativa.
Presenta decoloració en algunes zones, en les quals s’observa directament la imprimació colorejada, la tècnica del clarobscur es treballa deixant part de les ombres en el to mitjà de la imprimació, de manera que l’artista, aplicava sobre aquestes una lleu veladura. Aquesta manera de composar l’estrat pictòric té el risc de que en una posterior intervenció de neteja, puguin ser eliminades les veladures. Això és el que ha passat en anteriors restauracions sobre aquesta obra. Moltes de les zones d’ombra deixen veure directament la imprimació del quadre de manera que la solució que van tenir és deixar-ho com estava o en algunes zones es va optar per repintar la zona en qüestió sense cap tipus d’imitació amb la resta de l’estil de l’obra, sinó realitzant una pintura totalment plana. També s’observaven repints en totes les zones on hi havia estrips o pèrdues, tal i com s’observa amb llum ultraviolada.
Per últim trobem una capa molt gruixuda de vernís d’aspecte semi brillant, molt oxidada creant una pàtina de color ocre que mitiga el cromatisme de l’obra. Si hi afegim l’excessiva quantitat de pols acumulada, obtindrem com a resultat un vel que oculta la part figurativa de l’obra fent imperceptible la visió dels personatges.

 








   
Carrer de la Virtut, 22 2n  ·  08700 Igualada  ·  635878658  ·  sara@arsantiqua.es       
Trobans a facebook